Ciri-ciri bilik darjah dalam pembelajaran kanak-kanak pada masa hadapan yang ingin saya kongsikan bagi pendapat saya ialah terdapat beberapa revolusi dalam kelas yang boleh menggambarkan suasana
kelas tersebut yang mengalami revolusi teknologi. Antaranya;
1. kanak-kanak hanya perlu membawa tablet mereka ke sekolah.
Pada waktu ini, penggunaan teknologi sangat penting bagi mana-mana
masyarakat terutamanya pelajar kerana pada masa itu telah berlaku revolusi
penggunaan komputer ke penggunaan alat pintar tablet. Tablet ini amat canggih
berbanding komputer kerana alat ini boleh dibawa ke mana-mana sahaja. Bukan
hanya itu sahaja, tablet ini juga boleh berfungsi pelbagai keperluan sepertinya
boleh dijadikan sebagai buku latihan atau buku teks bagi kanak-kanak. Oleh itu,
pada pendapat saya perkara pertama yang ingin saya alami adalah berlaku
perubahan terhadap ciri-ciri buku teks dan buku-buku latihan mereka ke arah
teknologi.
2. Setiap pengajaran dan pembelajaran guru yang telah sediakan terus
bersambung ke tablet mereka.
Proses pengajaran dan pembelajaran pada masa ini, guru tidak perlu
menyediakan suatu bahan yang susah untuk kanak-kanak pada waktu pembelajaran
itu kerana setiap nota-nota yang guru paparkan di hadapan akan terus berhubung
dengan tablet kanak-kanak di meja yang telah disediakan khas tempat yang
sepatutnya tablet mereka disambungkan di atas meja tersebut. Pada pendapat
saya, ciri-ciri bilik darjah pada masa sangat baik kerana kanak-kanak tak perlu
berjalan ke sana ke mari jika terdapat soalan yang guru ingin berikan kepada
mereka.
3. Meja dalam bilik darjah sekolah telah direvolusikan kepada suatu meja
yang canggih.
Jika hanya tablet sahaja yang menjadi suatu bahan yang berteknologi pada
sekolah tersebut tidaklah sepadan kerana apabila kanak-kanak ini ingin menaip
jawapan mereka pada itu sukar dilakukan kerana tablet tersebut kecil. Oleh itu,
ciri-ciri yang seterusnya yang harus ada pada bilik darjah tersebut pada masa
itu, meja kanak-kanak juga perlu direvolusikan pada masa itu ke arah teknologi
dimana apabila kanak-kanak meletakkan tablet mereka di meja secara langsungnya
"keyboard" (untuk kanak-kanak menaip) disediakan dengan pelbagai
pilihan untuk menarik minat kanak-kanak untuk terus belajar.
4. Proses penghantaran maklumat atau bahan pengajaran guru atau
pembelajaran kanak-kanak dilakukan dengan mudah.
ciri-ciri proses penghantaran maklumat, bahan bantu mengajar guru atau
proses penghantaran pembelajaran kanak-kanak seperti menghantar kerja
sekolah pada waktu itu sangat mudah dalam bilik darjah. Dimana pada masa itu,
kanak-kanak hanya perlu mengambil tablet mereka dan menghantar kerja sekolah
mereka dengan melakukan satu langkah sahaja dimana hanya perlu mendekatkan
tablet tersebut dan mengheret kerja sekolah mereka ke tablet guru mereka.
Perubahan sistem dalam pembelajaran mereka bagi mendasari bidang teknologi
dalam bilik darjah sekolah sangat baik untuk memudahkan semua kerja-kerja guru
mahupun kanak-kanak serta ibubap kanak-kanak.
5. Semua kerja 'Eksperimen science' disekolah atau apa-apa sahaja boleh
dilaksanakan dengan cepat.
ciri-ciri bilik darjah dalam pembelajaran kanak-kanak yang terakhir ialah
guru-guru dan kanak-kanak hanya perlu melakukan ujikaji tersebut di kelas
sahaja dan tidak perlu membawa bahan-bahan yang diperlukan dimana yang boleh
menyusahkan kanak-kanak atau ibubapa kerana pada itu kesibukan ibubapa amat
tinggi isunya sebab pada waktu itu kebanyakkannya semua sibuk dengan kerja
serta teknologi yang semakin maju. contoh yang dapat saya jelaskan bagaimana
ujikaji dilakukan boleh rujuk seperti yang kita lihat di gambar tersebut dimana
kanak-kanak melakukan ujikaji berkaitan warna. jika pada masa dahulu
kanak-kanak perlu membawa warna untuk melakukan ujikaji tersebut pada masa
kini, kanak-kanak hanya perlu melakukan dengan bantuan teknologi yang
disediakan dalam kelas.
kesimpulannya, harapan saya ciri-ciri bilik darjah
dalam pembelajaran kanak-kanak ini perlulah dipertingkatkan kerana pada
sekarang masih banyak kekurangan dan banyak masalah yang dihadapi. Akan tetapi,
jika dibandingkan dengan negara maju seperti Jepun ataupun Amerika sangat jauh
beza dengan negara kita. Oleh itu, kita hendaklah mencedok terdapat beberapa
perkara untuk menjadi panduan kita bagi sesuatu yang lebih baik berbanding pada
sekarang kerana dengan penambahbaikkan yang baik dalam bilik darjah kanak-kanak
ini ia boleh mewujudkan kanak-kanak yang kreatif serta berfikir aras tinggi
dimana kita boleh lihat bakat atau kelebihan kanak-kanak yang boleh berfikiran
maju ke hadapan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan